درمان پارکینسون

درمان پارکینسون

پارکینسون یکی از انواع بیماری‌های نورولوژیک می باشد  که به لرزش بدن در حالت استراحت گفته می‌شود و پس از آلزایمر شایع ترین ترین بیماری به شمار می رود. این بیماری  به دلیل عدم ترشح دوپامین و از بین رفتن سلول های ترشح کننده این ماده  و همچنین افزایش استیل کولین نسبت به دوپامین در مغز منجر به سخت شدن عضلات بدن و کند شدن حرکات بدن و لرزش می شود و سیر این بیماری به شکل پیشرونده می باشد.

 

عوامل ابتلا به پارکینسون

دو دلیل  محیط و ژنتیک هر دو در بروز این بیماری موثر است و همچنین عواملی مانند بالا رفتن سن و سابقه خانوادگی و جهش یافتگی ژن‌ها جنسیت و قرار گرفتن در معرض سم ها و برخی داروها در بروز این بیماری موثر است. 

تحقیقات نشان داده که ۱۵ درصد بیماران پارکینسونی سابقه خانوادگی دارند و ۵ درصد دارای جهش ژنتیکی در یکی از جایگاه های ژنی هستند.

 

 

نشانه های پارکینسون 

 

این بیماری چهار نشانه معمول دارد که وجود دو نشانه یا بیشتر از دو نشانه از علائم بیماری تلقی می شود این ۴ نشانه عبارتند از :

۱-عدم تعادل 

۲-سختی و خشک شدن دست و پا

۳_ لرزش دست و پا در حالت استراحت 

۴_کندی حرکات

و از دیگر نشانه ها می‌توان به  تغییراتی در حالت صورت و چهره مانند کاهش پلک زدن و خیرگی چشم ها ثابت شدن چهره و گاهی لنگیدن پا ها و قوز شدن و مشکلات بویایی افسردگی اضطراب و یبوست مزمن اشاره کرد. 

 

 

مراحل پیشرفت بیماری پارکینسون با گذر زمان 

 

بیماری پارکینسون با گذر زمان سبب ایجاد تغییراتی در فرد مبتلا می گردد که برای سادگی شناخت و مواجه با این عوارض ، این بیماری به پنج مرحله تقسیم شده است . 

 

 

مرحله یک 

علایم بیماری در مرحله یک چندان واضح نیست ، و فرد چندان مشکلی با علایم ندارد. این نشانه ها شامل تغییرات جزیی در موارد زیر است : 

  • نحوه ایستادن

  • حالت چهره

  • نحوه راه رفتن 

  • لرزش خفیف در یک طرف بدن

 

 

مرحله دوم 

در این مرحله لرزش و سفتی در هر دو طرف بدن به میزان زیادی قابل مشاهده است . سفتی عضلات در این مرحله سبب کندی در حرکات فرد می گردد.  در این مرحله راه رفتن، گفتار و ایستادن فرد دچار مشکل می شود.

 

مرحله سوم 

در این مرحله علایم قبلی وجود دارد و علایم زیر نیز افزوده می شود : 

  • مشکلات تعادلی 

  • حرکات آرام 

  • واکنش آهسته و آرام 

در این مرحله فرد در حفظ تعادل در وضعیت ایستاده، پوشیدن لباس و وظایف شخصی دچار مشکل می گردد. 

 

مرحله چهارم 

در این مرحله فرد در زندگی فردی مستقل دچار مشکل می گردد. و فرد نیازمند مراقبت شبانه روزی است . در این مرحله حرکت مستقل برای فرد ناممکن است.

 

مرحله پنجم

دراین مرحله فرد کاملا وابسته است . و توانایی حرکت ندارد.  در این مرحله ممکن است علایم زیر در فرد مشاهده شود : 

  • توهم 

  • زوال عقل 

  • مشکل در شناخت 

 

 

شیوع پارکینسون

در سال ۱۸۱۷ میلادی توسط جیمز پارکینسون دانشمند بریتانیایی توصیف شد شیوع این بیماری در کشور در افراد ۶۰ سال به بالا با روند متوسط افزایشی روبرو می باشد و همچنین در جهان به طور متوسط در هر ۱۰۰ هزار جمعیت سالمند ۱۰۰ تا ۲۰۰ مبتلا دارد اما در ایران حدود ۱۴۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر می باشد

 
 

تشخیص پارکینسون 

محققان طی آزمایشی که انجام می‌دهند در آن یک مولکول مرتبط با بیماری پارکینسون در نمونه مایع مغزی نخاعی تشخیص داده میشود.  این بیماری به صورت بالینی  تشخیص داده  می‌شود و با توجه به شرح حال و معاینه توسط متخصص انجام می‌شود مراحل تشخیص این بیماری :

۱- ضربه‌های همزمان به انگشت دست و پا و یا ضربه پا

۲_ شل کردن دست در حین استراحت

۳- شل کردن عضله های بدن حین حرکت بدن

۴- حفظ تعادل حین هل دادن

 

▪︎از اسکن های مغزی و روش های petscan  عموماً استفاده نمی شود.

 

درمان پارکینسون 

 داروهایی مانند لوودویا-آمانتادین -بی پریدن -سلژیلین برای در مان بیماری تجویز میشود . و البته نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی در این زمینه بسیار زیاد و مفید است گاهاً از جراحی نیز استفاده می شود . اما درمان قطعی برای این بیماری هنوز وجود ندارد رعایت کردن رژیم غذایی مناسب نیز می تواند کمک کننده باشد یکی از این رژیم‌ها رژیم مواد حاوی نیکوتین است مانند فلفل و گوجه فرنگی سیگار و قلیان که منبع نیکوتین هستند در درمان این بیماری بسیار کمک کننده هستند اما به دلیل خطرات زیادی که برای بدن انسان دارد توصیه نمی شود.

 

استفاده از فیزیوتراپی و کاردرمانی در بیماری پارکینسون : 

فیزیوتراپی و کاردرمانی  مفید ترین و بهترین روش ها را به بیمار آموزش می‌دهند تا بتواند استقلال حرکتی خود را حفظ نماید . بعضی از فواید توانبخشی در پارکینسون : 

۱. باعث روند بهبود تعادل

۲.  حفظ  دامنه حرکات

۳. بهبودی ایستادن، نشستن، خوابیدن و راه رفتن

۴. افزایش سرعت هماهنگی

۵. آموزش خود مراقبتی

۶. آموزش حرکت و جابجایی

 

▪︎به طور کلی فیزیوتراپی و کاردرمانی مانع پیشرفت بیماری می شود.

 

گفتاردرمانی در پارکینسون 

گفتاردرمانی در حفظ توانایی گفتاری و توانایی بلع و توانایی تنفس در افراد مبتلا به پارکینسون  بسیار کمک کننده است. 

 


ثبت نظرات



نظرات کاربران


باما در ارتباط باشید